کد مطلب:231619 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:198

در فضیلت اذان و اقامه
9 - عباس بن هلال از حضرت رضا (ع) روایت كرده كه فرمود: هر كس هنگام نماز اذان و اقامه بگوید، دو صف از فرشتگان با وی نماز خواهند خواند، و اگر اقامه بگوید یك فرشته طرف راست و یكی طرف چپ او نماز خواهند گزارد سپس فرمود: شما هر دو صف را از دست ندهید.

10 - فضل بن شاذان از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه آن جناب فرمود:

مردم از چند جهت مامور شده اند كه اذان بگویند.

نخست اینكه مردم به یاد نماز باشند، و غافلین متوجه گردند و وقت نماز را بدانند.



[ صفحه 660]



مؤذن باید برای رضای خداوند اذان بگوید و نظرش این باشد كه مردم را ترغیب به نمازگزاردن بكند، و مقصود او از اذان اعلام اسلام و اظهار ایمان و یادآوردن هنگام نماز برای فراموشكاران باشد.

مؤذن را از این جهت مؤذن می گویند كه مردم را به نماز دعوت می كند، اذان از این جهت به تكبیر شروع كرده و به تهلیل ختم شده كه خداوند اراده فرموده اذان به نام او آغاز و انجام گیرد، و كلمه «الله» هم در اول اذان و هم در آخر آن باشد.

اذان را از این جهت دو بار می گویند كه تاكیدی برای نمازگزاران باشد و اگر بار اول او را فراموش كرد بار دوم در یادش باشد، و چون نماز در اصل دو ركعت است از این رو اذان را دوبار تكرار می كنند.

تكبیر در اول اذان را چهار بار مقرر كرده اند، چون اذان به طور ناگهانی شروع می شود و قبل از او چیزی كه شنوندگان را متوجه نماز كند نیست از این رو دو تكبیر اول را برای آگاهانیدن شنوندگان معین نموده و دو تكبیر دوم را برای اداء شهادت مقرر فرموده است.

زیرا نخستین مرحله ایمان توحید و اقرار به یگانگی خداوند و اعتقاد به رسالت حضرت رسول صلی الله علیه و آله بوده و اصل ایمان همان اقرار به شهادتین است.

شهادتین را نیز از این جهت دوبار مقرر فرمود كه در سایر حقوق نیز دو شاهد لازم است، هر گاه بنده ای به یگانگی خداوند متعال و رسالت حضرت رسول (ص) اقرار كرد همه مراحل ایمان و مراتب آن را پذیرفته است زیرا اصل ایمان همان



[ صفحه 661]



شناختن خدا و رسول می باشد.

و علت اینكه بعد از شهادتین مردم را برای اداء نماز دعوت می كنند از این جهت است كه اذان برای دعوت مردم به طرف نماز تشریع شده است.



[ صفحه 662]